Billiga marknadsföringsalternativ

mixet7Hur kan du på bästa sätt få ut så mycket som möjligt av både tid, pengar och kreativitet?

Här nedan listar vi de saker vi vet har ett stort värde för alla typer av verksamheter när det gäller att spara pengar och samtidigt göra sig synlig på en konkurrenskraftig marknad.

Använd informationssajter!

Som marknadsförare kanske det hör till vardagen att man briefar sig till information och utbildar sig inom allt från social media till trender inom modevärlden. Är du en enskild företagare ligger det i många fall på ditt eget bord att underhålla ditt företag eller varumärkes profil så att den går i enighet med vad konsumenterna efterfrågar och även pratar om. För din egen vinning är det värt att lägga lite tid på att läsa på om dagens trender och vanor när det kommer konsumtion. Det är dessutom en billig investering då du kan hitta värdefulla tips på flera olika sajter på nätet. Det finns idag ett flertal kostnadsfria informationssajter som hålls uppdaterade och intressanta för besökarna genom att försöka involvera dem på olika sätt. Exempelvis med hjälp av externa chattar där man som registrerad medlem kan prata med andra användare av tjänsten och på så vis få ut ännu mer sajten.

Dra nytta av ditt kontaktnät!

mixet8Se till att dina kontakter känner till dig och din verksamhet. Driver du restaurang ka du utan minsta skam be dina gäster lämna en kommentar på Trip Advisor och säljer du glass ska du självklart se till att så många som möjligt av dina kunder checkar in på både Facebook och Foursquare.

I våra underkategorier har vi samlat de grupper vi anser vara mest relevanta för den som söker användbar information gällande marknadsföring och annonsering. Har du en konkret fråga du funderar över kan du även använda vår sökfunktion där du snabbt och smidigt kan leta bland tidigare trådar och frågor.

Bygg relationer!

Hör dig för i din omgivning gällande event och aktiviteter, försök hitta något som verkligen känns spännande och framför allt som går i enighet med ditt företag eller varumärkes filosofi och profil. Det finns många sätt att vara med som sponsor idag, var kreativ och hitta ett enkelt sätt att synas utan att du behöver offra vare sig mycket tid eller pengar. Glöm inte att bygga vidare på relationen till det andra företaget eller organisationen, tillsammans kan man göra allt dubbelt så bra.

Levande reklamnissar!

Du kanske driver en häftig skobutik i någon större stad men även om din butik ligger centralt kanske den är belägen på en tämligen folktom gata – ta hjälp av drivna och trevliga ungdomar (som du antingen sponsrar med någon vara eller eventuellt betalar en mindre andel kommission) för att ”haffa” potentiella kunder som passar in på din målgrupp. De förklarar kortfattat men inbjudande var butiken ligger och ger de passerande människorna en lockande rabatt. Det här knepet kan kännas lite åldrigt, men det fungerar och är många gånger ett av de billigaste marknadsföringsalternativen för att öka försäljning.

Opinion leaders!

Se till att din drömkund använder din produkt eller tjänst. Det innebär inte att du krasst måste sponsra någon kändis eller välkänd person – tvärtom, se över din omgivning och framför allt inom den värld din verksamhet tillhör och försök hitta en eller flera personer som du tycker skulle vara lämpliga ambassadörer för ditt företag.

Led kunden till kärnan

Man brukar säga att webbplatsen ska vara den centrala kärnan i dagens kommunikation till sina konsumenter. Företagets övriga kanaler bör i slutändan leda hit och här ska all grundinformation finnas tillgänglig för konsumenten.

Sökoptimering!

mixet9Att ha en bra position på nätet när folk googlar är av stor betydelse. För att hamna på gynnsamma positioner måste man ägna tid åt sökoptimering. Det är ett billigt marknadsföringsalternativ som hjälper företag att lyckas betydligt bättre på internet och i sin tur rent generellt i verksamheten.