Fotboll och markadsföring

Idag marknadsför man allting via internet och samtliga sociala kanaler. Fotboll finns på bland annat Facebook, Twitter och YouTube som är de vanligaste plattformarna för dialog med supportrar och konsumenter. Det är lätt att mäta resultatet av digital marknadsföring genom att räkna retweets och kommentarer. Det går även att följa fotboll via blogg.

Alla vägar som kan nås via mobiler eller IT används för att skapa större intresse för varumärken. Det gäller oavsett affärsområde och fotbollsvärlden har hakat på. Fotboll behöver marknadsföras för att få upp sjunkande publiksiffror och för att kompensera för dålig publicitet som berott på problem med huliganbråk.

Trogna anhängare innebär intäkter

Människor förväntar sig också att sportklubbarna finns representerade på internet och kan erbjuda appar för olika syften och att man kan interagera med dem på samma sätt som med vilket företag eller organisation som helst. Att skapa relationer med supportrar och kunder ger alltid god utdelning för båda parter. Är relationen befäst består lojaliteten även om klubben har motgångar. Den trogna skaran av anhängare är viktig för att få sålt biljetter och kringprodukter som ger intäkter. Att bygga nya fotbollsarenor har blivit trendigt men man har haft problem med att fylla läktarna med åskådare. Man måste alltså även marknadsföra själva platsen där matcherna spelas, ja även staden som arenan ligger i. Man måste skapa en känsla kring stämningen och allt runtomkring och kan behöva sponsring av lokala företag för att hjälpa hemmalaget.

Ömsesidighet tack vare interaktion

Om en klubb lyckas bygga den där stabila och långsiktiga relationen med sina supportrar medför det ekonomiska fördelar. Trofasta anhängare är i sig själva goda marknadsförare när de talar gott om sitt lag. De är inte heller känsliga för prishöjningar utan köper gärna tjänster eller produkter som hör ihop med klubbens verksamhet. Denna typ av relation skapas lättast via digital marknadsföring där en upplevd ömsesidighet uppstår tack vare att man interagerar med fansen. Det är helt oumbärligt för fotbollsklubbarna att vara aktiva på sociala medier och samla information om vad anhängarna vill ha och se till att de känner sig delaktiga i lagets utveckling.